تهیه شده توسط عنایت شهسواری
تعهد ما یافتن راستی است واگر در این مسیر طرز تفکر و چشم اندازی با این راستی همخوانی نداشته باشد آماده ایم که آن را به چالش بکشیم. ما در ایمان مسیحی از پرسیدن ابایی نداریم بنا بر این پرسشهای خود را مطرح میکنیم.به کتاب مقدس رجوع میکنیم تا به راستی متمسک باشیم تلاش نداریم یک چشم انداز خاص الاهییاتی خاصی را تبلیغ کنیم و همچنین سنت خداشناسی خاصی را بکوبیم .هدف یافتن راستی است و پاسبانی و پشتیبانی کردن از آن است.
دوم تیماتائوس: تمامی کتب الهام خداوند است.
با اینکه منظور پولس در این ایه عهد قدیم است و این پیش فرض که ما معتقدیم که تمام کتب عهد جدید و قدیم الهام خداوند است.
واژه یونانی الهام خداوند به معنی نفس خداوند میباشد.نئانستوس تئا به معنی خدا و نستوس به معنی نفس یا بازدم میباشد.وقتی که صحبت از الهام خداوند میکنیم باید بدانیم که در واقع به این معناست که کتاب مقدس محصولی الاهی است و این کتب از خداوند صادر شده . سوال اینکه چطور این کتاب از خداوند صادر شده و چطور این حقیقت قدسی بر انسان آشکار شده و چطور به ما رسیده مفهوم اصلی این ایه دوم تیماتائوس نیست.کلیسا در اعتراف اینکه کتاب مقدس محصول خداوند است متفق القول هستن اما اختلاف نظر زمانی نمایان میشه که تعاریف گوناگونی از این عبارت عرضه میشه .
همه ما خواسته یا ناخواسته آگاهانه یا نا آگاهانه تعریفی از الهامی بودن در ذهن خودمان داریم گاهی وقتها ما فکر میکنیم .که این پیش فرض های ما آیه نازله هست و تغییری در آن نخواهد بود و وقتی وارد مناظرات میشیم شخص یا اشخاصی پیشفرض های ما را زیر سوال میبرد انموقع هست که میفهمیم چقدر چشم انداز ما متزلل بوده ..اگر گزینه الهامی بودن کلام را مطرح میکنیم این پرسش مطرح میشود که این گستره الهامی بودن تا چه اندازه هست و ایا کتاب مقدس در این خصوص تعریفی دارد و ایا تمامی بخش کتاب مقدس الهامی است و سوالات متفاوت دیگر.فقط اعلان یک باور به عنوان یک اعتقاد این پرسشها رو پاسخ نمیدهد.
الاهیات دانان تعاریف متفاوتی دارند گروهی به الهام دیکته ای معتقد هستند مثل یکتا پرستان و بصورت خاص مسلمانان.در این چشم انداز و طبق این بینش الاهیاتی هرانچه را که شخص دریافت کننده میخواهد نبی یا نویسنده خداوند بدون آنکه شخصییت نویسنده یا در یافت کننده را در نظر بگیرد و یا هر چیزی که آن شخص را منحصر به فرد و ویژه میانگارد را نادیده میگیرد و این حقایق قدسی را به انسان دیکته میکند.و آنها در مقام یک منشی هر آنچه را از خدا میگیرند به پیروان خود دیکته میکنند.الاهییات اسلام این شکل از باور را به پیروانش تعلیم میدهد.
الهام پویا و یا چشم انداز ایمان مسیحی تعادلی را در مورد آموزه الهام ایجاد کرده که آن را با تعالیم کلیسا همسو میکند.جوهر و ماهییت این دیدگاه مثل خیلی از آموزه های مسیحی به ظاهر در تضاد هست البته به ظاهر در تضاد که اشاره به پارودکس یعنی در ظاهر ونمای بیرونی دو گذاره با هم در تضاد و ناهماهنگی هستند ولی در باطن و جوهر دارای نظم و هماهنگی هستند و همدیگر را کامل میکنند .مثل زمانی که آسمان و زمین عالم جسمانی و و روحانی ازلی و فانی به هم متصل میشوند و محصول آن تثنوییتی هست که به ظاهر با هم در تضادند..و همچنین تثلیث در بسیط بودن و کثوت اشخاص خداوند صحبت میکند.خداوند در ذات خودش بسیط و واحد هست اما در اشخاص کثیر.به عیسی مسیح نگاه کنید خدای کامل و انسان کامل .به خلقت جدیدی که آسمان و زمین به هم خواهد پیوست و در نهاییت آسمان و زمین با هم یک خواهند شد مادی و غیر مادی دنیای ماورائ الطبیعه با هم یک خواهند شد. چنین پیوند و تلفیقی از شگفتی و زیبایی ایمان مسیحی هست که گاهی اوقات باعث تنش و شویش بسیاری میشود.که عده ای فکر میکنند حقایق و گذاره های هستند که در مقابل هم می ایستند و یکی دیگری را نقض میکند اما در حقیقت اینها در تضاد با هم نیستند.در این بینش و الاهیات مسیحی خداوند به گونه ای از انسان برای نگاشتن کلامش استفاده میکند که شخصییت و ذات و آزادی انسان هیچوقت مخدوش نمیشود تحصیلات علم قابلییت و فرهنگ و سیرت نویسنده و یا دریافت کننده در جای خودش هست و روح خداوند نیز در کار است بدون اینکه یکی دیگری را محو کند و با هماهنگی کامل در روح کلام خدا به ثبت میرسد..با توجه به بخش های مختلف کتاب مقدس هر نویسنده اثر انگشت خود را به جای میگذارداما در عین حال خداوند در حاکمییت و اقتدار خودش در الهام راستی کلام خودش را بدون اینکه انسان را محو کند و نقش آن را پایین بیاورد جلال خودش را آشکار میکند
ادامه دارد
تهیه کننده عنایت اله شهسواری
برگرفته از مقالات کشیش ادوین آبنوس
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر